کد مطلب:314332 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:177

عزاداری سقایی در قم
در شهر مذهبی قم اگرچه اكنون هیئت و عزاداری سقایی وجود ندارد، اما در قرون گذشته كه ابتدای آن برای ما معلوم نیست، این عزاداری همه ساله در ایام عاشورا رایج بوده و رونق فراوان داشته است. از كیفیت عزاداری سقاهای قدیم و قرون گذشته آن اطلاع كاملی نداریم، ولی در زمان حكومت پهلوی كه سال های آخر عمر این عزاداری در قم بوده تا سال 1329 ش كه مرحوم حاج محمد فخیمی از معنونین و محترمین شهر و اعضای معروف و مهم سقاهای قم (رحمةالله علیه) از دنیا رفته، عزاداری سقایی در قم به این كیفیت اجرا می شده كه در پشت دیوار صحن حضرت فاطمه ی معصومه علیهاالسلام به سرپرستی و مدیریت حاج میرزا محمد فخیمی كه از عاشقان با اخلاص امام حسین علیه السلام بوده، خیمه ی بزرگی سراپا می كرده اند كه دارای پنج تیرك و عمود بوده و اطراف خیمه از جمله دیوار صحن را سیاهپوش می نموده اند و حدود بیست عدد سنگاب یا طغار بزرگ سفالی كه آن روز موجود و مرسوم بوده، روی چهار پایه های چوبی بزرگ در جلو چادر نصب می نموده اند و در بعضی از آنها آب سرد و در بعضی دیگر شربت می ریخته اند و روی هر سنگاب و طغار تخته ای نهاده و جام های متعدد



[ صفحه 200]



آبخوری می نهاده اند.

سقاهای قم در ایام دهه عاشورا از صبح تا شام در زیر این چادر به مرثیه خوانی و نوحه سرایی سقایی می پرداخته و به مردم آب و شربت می داده اند. مردم شهر و زوار حضرت فاطمه ی معصومه علیهاالسلام نیز به خاطر علاقه ای كه به ذكر نوحه سرایی سقایی داشته اند، در زیر این خیمه اجتماع می نموده و از مرثیه خوانی و نوحه سرایی سقاها بهره مند می شده اند.

مداحان و نوحه سرایان خوشخوان با تجربه ی قم نیز، همه ساله در این مجلس و مراسم شركت داشته اند. هیئت سقاهای قم در روزهای تاسوعا و عاشورا به صورت دسته جمعی و سیاه پوشیده با مشك و جام آب برای عزاداری سنتی از زیر این خیمه حركت می نموده و به منزل مرحوم آیةالله آمیر سید محمد برقعی و مرحوم متولی باشی (تولیت آستانه) و حاج سید محمد باقر و امام جمعه وقت قم می رفته و به عزاداری می پرداخته اند و مقارن ظهر وارد صحن مطهر شده عزاداری را ختم می نموده اند. تاریخ تكایا و عزاداری قم نیز درباره هیئت و عزاداری سقایی قم مطالبی را ذكر نموده كه علاقه مندان برای استفاده ی بیشتر می توانند به آن مراجعه نمایند.